SZKOLNY PROGRAM WYCHOWANIA
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 7 IM.
ASTRID LINDGREN W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM
SPIS TREŚCI
I WSTĘP
II ZADANIA SZKOŁY
III ZADANIA NAUCZYCIELA
IV OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
V POWINNOŚCI WYCHOWAWCY KLASY
VI DZIAŁALNOŚĆ RADY RODZICÓW
VII DZIAŁALNOŚĆ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
VIII FORMY REALIZACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
IX TRADYCJE I ZWYCZAJE SZKOŁY. IMPREZY SZKOLNE
X DZIAŁALNOŚĆ OPIEKUŃCZA SZKOŁY
XI MODEL NAUCZYCIELA
XII OCZEKIWANE CECHY ABSOLWENTA EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
XIII OCZEKIWANE CECHY ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
XIV PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH
„Wychowanie wymaga wielu słów, ale czasem
wystarczy jeden przykład za tysiące i miliony."
Fundamentem działalności szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia. Jest on celem działalności edukacyjnej nauczycieli, którzy poza przekazaniem wiedzy powinni wykształcić umiejętność praktycznego korzystania z tej wiedzy przez ucznia oraz kształtować jego postawy moralne. Zadaniem nauczyciela jest wspieranie rodziców w wychowaniu dziecka, zatem nie ponosi on całkowitej i wyłącznej odpowiedzialności za wszystkie możliwe zadania wychowawcze, ale kierunek tej działalności nie może być sprzeczny z wolą rodziców. ^
Celem ogólnym wychowania jest rozwój osobowy ucznia, a podejście takie wymaga podmiotowego traktowania małego człowieka - postrzegania jego godności, wolności, niepowtarzalności, praw i obowiązków .
Szkolny Program Wychowania pozostaje w zgodzie z:
- Konstytucją RP (art.48, 53, 70, 72);
- Konkordatem (art. 12);
- Konwencją praw dziecka (z dnia 20.1189r.);
- Ustawą o systemie oświaty (z dnia 7.09.91r., art. l, 2, 3; w ramach nowelizacji z dnia 25.07.98r., art. 60;
- Kartą Nauczyciela (art. 6);
- Programem Polityki Prorodzinnej Państwa (rozdz. V)
ZADANIA SZKOŁY
• Opieka szkoły nad fizycznym i psychicznym rozwojem ucznia.
• Przygotowanie ucznia do samodzielnego życia, odpowiedzialnego za siebie i za innych.
• Rozwijanie u ucznia aktywności poznawczej, dostrzeganie dobra i piękna świata.
• Kształtowanie wśród młodych postawy dialogu, słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
• Przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywanie wyborów, ich hierarchizacja.
• Wyrabianie świadomości życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów szkolnych.
• Profilaktyka uzależnień.
• Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, regionalnej, narodowej.
ZADANIA NAUCZYCIELA
l. Rozwijanie u ucznia :
- wrażliwości estetycznej,
- indywidualnych zdolności twórczych,
- pozytywnego patrzenia na świat i siebie,
- tolerancji dla ludzi różnych ras i kultur,
- szacunku dla pracy innych i swojej,
- aktywności twórczej, ^
- motywacji do poszukiwania własnych wzorców;
2. Pobudzanie ucznia do :
- ciekawości poznawczej,
- otwartości wobec innych,
- działania w różnych sytuacjach,
- formułowania samodzielnych wniosków i sądów;
3. Umacnianie ucznia :
- w wiarę we własne siły,
- w poczuciu związku z domem, rodziną, wspólnotą klasową, kulturą,
- w poczuciu odpowiedzialności za treść, formę i estetykę wypowiedzi;
4. Kształtowanie u ucznia :
- empatii,
- asertywności,
- pracy zespołowej,
- nawyków np. obowiązkowości, systematyczności,
- zainteresowania czytelniczego i kulturalnego.
1. Realizowanie przyjętego programu
nauczania wzbogaconego o dodatkową ofertę zajęć własnych i wynikających z
założonych zadań szkoły,
2. Zapoznanie uczniów z kryteriami na
poszczególne oceny.
3. Organizowanie i kierowanie pracą
uczniów.
4. Tworzenie warunków do rozwijania
ogólnych zdolności poznawczych i zainteresowań w kontakcie ze środowiskiem. :
5. Zapewnienie dzieciom warunków do
osiągnięcia sukcesu szkolnego poprzez dostosowanie wymagań do indywidualnych
potrzeb i możliwości ( udział w konkursach tematycznych, zawodach sportowych,
obniżanie wymagań dzieciom z trudnościami w nauce).
6. Zapewnienie dziecku stałego kontaktu z
kulturą materialną.
7. Współdziałanie z innymi nauczycielami.
8. Bieżące i okresowe ocenianie
umiejętności uczniów.
9. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa
podczas pobytu w szkole i poza nią ( dotyczy
zajęć dydaktycznych, nauczycielskich
dyżurów podczas przerw między lekcjami,
wycieczek, itp.). 3 O, Systematyczne i
rzetelne prowadzenie dokumentacji pracy.
11. Budowanie poprawnego obrazu własnej
osoby w oparciu o rzetelną samoocenę i nieustanne podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
12.Tworzenie przyjaznej, życzliwej i
koleżeńskiej atmosfery w gronie współpracowników szkoły.
13. Aktywne współdziałanie z innymi
pracownikami szkoły, rodzicami i samorządem uczniowskim.
l. Poznanie ucznia i jego środowiska
rodzinnego poprzez:
a) obserwację dziecka w czasie zajęć
szkolnych i pozaszkolnych,
b) analizę
wytworów pracy ucznia i dokumentacji szkolnej,
- kontakty
z rodzicami
- indywidualne
w szkole i domach uczniów.
- zbiorowe
spotkania z rodzicami.
2. Wspomaganie
ucznia do pełnienia modelu wychowawczego rodziny poprzez całkowite przejęcie
funkcji wychowawczych (odróżnienie rodziny zdrowej od patologicznej i w związku
z tym właściwe określenie i dobór celów i metod wychowawczych).
3. Zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, otaczanie go indywidualną opieką poprzedzone rozpoznaniem osobowości i zainteresowań ucznia, a także jego pozycji w zespole klasowym.
4. Stwarzanie właściwych stosunków interpersonalnych w zespole klasowym poprzez kształtowanie postawy poszanowania odrębności przekonań i poglądów, aktywności, odpowiedzialności, samodzielności, a także realizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami planu pracy wychowawczej.
5. Diagnozowanie na bieżąco sytuacji wychowawczej w klasie, rozpoznawanie nieformalnych struktur społeczności uczniowskiej, umiejętne nagradzanie i karanie.
6. Występowanie w roli rzecznika praw ucznia w jego relacjach z innymi pracownikami szkoły.
7. Określanie w porozumieniu z uczniami i rodzicami charakteru klasy ( np. klasy matematyczne, informatyczne, ekologiczne, językowe, turystyczne). Realizowanie założonego planu działań wychowawczych dla poszczególnych klas poprzez wyeksponowanie w procesie wychowawczym klimatu danej klasy.
8. Zapoznanie na początku roku uczniów i rodziców ze Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania oraz z kryteriami wystawiania ocen z zachowania.
9. Dostarczanie rodzicom wiedzy pedagogicznej ( w razie potrzeby korzystanie z pomocy pedagoga szkolnego, logopedy, socjoterapeuty, pielęgniarki szkolnej).
Zaplanowana i realizowana praca wychowawcy z klasą następuje poprzez:
odpowiednio dobraną tematykę godzin wychowawczych uwzględniającą potrzeby i rozwój osobowości powierzonych dzieci,
angażowanie rodziców w życie klasy, inspirowanie ich do współodpowiedzialności za rozwój dziecka i powierzone zadania, stosowanie urozmaiconych form pracy z uczniami i rodzicami: dyskusje, ankiety, indywidualne rozmowy, warsztaty, wycieczki, filmy, wywiady, spotkania z ciekawymi ludźmi itp., spotkania integrujące grupę,
wspólne zajęcia i wdrażanie do samodzielnych działań, wdrażanie samorządów klasowych do aktywnego działania w grupie, uczenie samodzielności w podejmowaniu decyzji, odpowiedzialności za powierzone zadania, przedsiębiorczości itp.,
zwracanie uwagi na świadome przestrzeganie przez uczniów regulaminu szkolnego ( system kar i nagród, zakres swobód, zasady odnoszenia się nauczycieli do uczniów i uczniów do nauczycieli), rozpatrywanie spraw trudnych na posiedzeniach Komisji Opiekuńczo - Wychowawczej.
DZIAŁALNOŚĆ WSPOMAGAJĄCA RADY RODZICÓW
Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr 7. Celem jej jest działalność na rzecz opiekuńczo - wychowawczej funkcji szkoły.
1. Aktywizowanie rodziców na rzecz lepszego funkcjonowania szkoły.
2. Gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności placówki, ustalenie zasad użytkowania tymi funduszami.
3. Zagwarantowanie rodzicom rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, a w szczególności na:
- poznanie zasad i zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych szkoły;
- uzyskanie rzetelnych i wyczerpujących informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce lub trudności wychowawczo - opiekuńczych;
- zaznajomienie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów ( zapoznanie rodziców z problematyką na pierwszym zebraniu klasowym).
Rada Rodziców spotyka się w Szkole Podstawowej nr 7 w każdy pierwszy czwartek miesiąca.
DZIAŁALNOŚĆ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Samorząd Uczniowski jest to organ szkolny wyłoniony w demokratycznych wyborach z grona społeczności uczniowskiej.
1. Obrona praw i godności ucznia.
2. Aktywne uczestniczenie w życiu szkoły.
3. Organizowanie lub współorganizowanie imprez kulturalno - towarzyskich.
4. Wygospodarowanie i zarządzanie funduszami SU.
5. Redagowanie gazetki szkolnej.
6. Działalność dobroczynna na rzecz innych.
7. Akcje porządkowe na terenie szkoły.
FORMY REALIZACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
1. Lekcje otwarte dla rodziców.
2. Wycieczki przedmiotowe i krajoznawcze.
3. Próby zorganizowania „zielonych szkół".
4. Pedagogizacja rodziców - pogadanki tematyczne, spotkania indywidualne.
5. Spotkania i pogadanki z przedstawicielami służby zdrowia.
6. Propagowanie zdrowego trybu życia - zdrowe odżywianie (urozmaicanie posiłków, kulturalne spożywanie posiłków).
7. Profilaktyka uzależnień i zachowań przestępczych ( np. program „7 kroków").
8. Szkolne Koło Sportowe.
9. Szkolne Koło Krajoznawcze - Turystyczne.
10.Koła zainteresowań - plastyczne, matematyczne, muzyczne.
11.Udział rodziców w życiu szkoły - uczestniczenie w zajęciach otwartych o charakterze sportowo - rekreacyjnym.
12. Stały dyżur grona pedagogicznego, pedagoga, dyrekcji szkoły dla rodziców - pierwszy czwartek miesiąca.
13. Zbiórka materiału przyrodniczego (żołędzie, kasztany) i surowców wtórnych (puszki aluminiowe, makulatura).
TRADYCJE, ZWYCZAJE SZKOŁY. IMPREZY SZKOLNE TRADYCJE
1. Ślubowanie i pasowanie uczniów klas pierwszych.
2. Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników.
3. Pożegnanie absolwentów.
4. Wpisy do Księgi Absolwentów.
5. Święto Szkoły - rocznica urodzin Patronki.
ZWYCZAJE
1. Dzień Chłopca
2. Święto Edukacji Narodowej
3. Andrzejki
4. Spotkanie bożonarodzeniowe
5. Walentynki
6. Dzień Kobiet
7. Dzień Matki
8. Dzień Sportu
IMPREZY SZKOLNE
1. Sprzątanie świata (wrzesień)
2. Dzień Ziemi (kwiecień)
3. Święto Szkoły (listopad)
4. Wiosenalia (marzec)
5. OMNIBUS (kwiecień)
6. Kangur (marzec, kwiecień) .,
7. Koncerty filharmoniczne dla klas l -3,4-6
8. Festyn z okazji Dnia Dziecka
9. Konkurs wiedzy o Stargardzie (marzec)
X
1. Zajęcia socjoterapeutyczne (dzieci i rodzice)
2. Reedukacja
3. Działalność półinternatu (dwa dni w tygodniu czynny do godziny 17.00)
4. Terapia dla dzieci z rodzin alkoholowych
5. Zajęcia wyrównawcze
6. Gimnastyka korekcyjna
7. Diagnozowanie zjawisk niepokojących wychowawczo i społecznie (ankiety, wywiady)
MODEL NAUCZYCIELA
1. Doskonale zna ucznia.
2. Zwraca uwagę na jego osiągnięcia.
3. Umiejętnie nagradza.
4. Dostrzega nawet najmniejszy sukces.
5. Zauważa wyjątkowe umiejętności i zdolności wychowanka.
6. Uczy przeżywać satysfakcje z tego, co osiągnął.
7. Kształci postawę twórcza.
8. Przekonuje o możliwości wykonania zadania.
9. Toleruje jego inność.
10. Uważnie słucha ucznia. 11 .Potrafi z nim rozmawiać.
12.Zaznajamia ucznia ze swoimi celami i wymaganiami, akceptuje inność celów ucznia.
13.Daje uczniowi szansę poprawy.
OCZEKIWANE CECHY ABSOLWENTA
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
1. Jest samodzielny i otwarty.
Samodzielnie porusza się w obrąbie własnego środowiska. Stara się być dobrym kolegą, umie nawiązywać z nimi więzi. Liczy się z potrzebami i korzyściami grupy rówieśniczej. Umie rozwiązywać konflikty bez agresji, a także potrafi radzić sobie z porażkami i niepowodzeniami. Rozważa ewentualne uwagi i sugestie dotyczące popełnianych przez siebie błędów. Posiada swój własny punkt widzenia i potrafi go bronić.
2. Jest troskliwy i życzliwy.
Przejawia troskę o innych. Śpieszy im z pomocą w razie potrzeby. Stara się nie sprawiać innym przykrości, umie opanowywać negatywne emocje. Jest przyjaźnie nastawiony do środowiska przyrodniczego, o które stara się dbać i które chroni. Dostrzega problemy ekologiczne w najbliższym otoczeniu.
3. Jest ciekawy świata.
Chętnie obserwuje najbliższe otoczenie, analizuje, wnioskuje. Rozbudzona potrzeba wiedzy zmusza go do szukania odpowiedzi na stawiane pytania. Potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy.
4. Jest odpowiedzialny.
Jest świadomy, że samodzielne podejmowanie decyzji wiąże się z możliwością ponoszenia konsekwencji swoich działań. Przewiduje skutki swych czynów.
5. Jest tolerancyjny.
Szanuje odrębność innych i stara się być życzliwy. Rozumie, że każdy człowiek jest indywidualnością i ma prawo do życia i rozwoju pośród nas.
OCZEKIWANE CECHY ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Jest aktywny i kreatywny.
Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara
się rozwijać. Lubi ruch i chętnie uprawia sport w różnych jego odmianach. Podejmuje
próby ekspresji artystycznej. Ma; upodobania jako twórca i odbiorca sztuki.
Jest otwarty i komunikatywny.
Wykorzystuje możliwości jakie daje stwarza mu dom i szkoła. Rozumie( choć nie
znaczy to, że przyjmuje z entuzjazmem ) ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie
i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentując swój punkt widzenia i rozważając
poglądy innych. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania i bez trudu uczy się
korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje
współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej
zasadami.
Jest przyjazny.
Dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu : w domu i w szkole. Pozytywnie
patrzy na otaczający go świat, siebie i ludzi. Jest zdolny do wiernej i ofiarnej przyjaźni.
Traktuje naukę jako coś oczywistego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie.
Jest odpowiedzialny i samodzielny.
Stara się przewidzieć skutki swoich działań. Wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia
i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów, ale i
akceptuje porażki.. Jeśli jest w stanie, wytrwale szuka alternatywnych rozwiązań.
Napotykając problem stara się go rozwiązać. Jeśli trzeba, zwraca się o pomoc do osób
ze swego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do
usprawnienia swego warsztatu pracy: wykorzystania nowych źródeł wiedzy,
opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie poczuwa się do
współodpowiedzialności za efekty swej aktywności.
Jest ciekawy świata.
Chętnie gromadzi wiadomości korzystając z rożnych źródeł. Dostrzega złożoność
świata, analizując istniejące w nim zależności i związki przyczynowo- skutkowe. Stara
się poszerzać swoją wiedzę. Jest aktywny umysłowo. Na ogół się nie nudzi.
Jest krytyczny.
Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje i ocenić ich przydatność do
określonego celu.
Jest rozważny.
Zna zagrożenia związane życiem w swoim środowisku. Modyfikuje swoje zachowania.
Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie 7 z zasadami higieny.
8. Jest prawy i uczciwy.
Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje.
9. Jest tolerancyjny.
Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.
10. Jest sumienny i punktualny.
Dotrzymuje terminów. Ma poczucie czasu i umie zaplanować swoje zajęcia. Szanuje czas swój i innych ludzi.
11. Jest życzliwy i troskliwy.
Chętnie pomaga ludziom, zwłaszcza starszym, niepełnosprawnym, młodszym. Osiągnął umiejętność współżycia i współpracy z innymi dla osiągnięcia wspólnych celów.