PROGRAM  ROZWOJU

SZKOŁY  PODSTAWOWEJ  NR  7

IM. ASTRID LINDGREN

W  STARGARDZIE  SZCZECIŃSKIM

NA LATA: 2002 - 2004

autorzy:

ELŻBIETA WITCZAK

GRAŻYNA LISZKA

JOLANTA CZAJKA

OKREŚLENIE  SZCZEGÓŁOWYCH WSKAŹNIKÓW  DO  KRYTERIÓW STANDARDÓW  JAKOŚCI  PRACY  SZKOŁY.

Kierunki funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej nr 7 proponuje się określić
w oparciu o 4 standardy jakości pracy szkoły sformułowane przez specjalistów Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty na dzień 1 września 2000 r. dla potrzeb województwa.

STANDARD I:

Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.

Na standard ten składają się kryteria:

1.      System wspomagania uczniów.

Wskaźnikami tego kryterium powinny być następujące działania:

§         funkcjonowanie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z każdego przedmiotu dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego dziecka (rozp. MEN z 06.12.2000 roku; realizacja zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej);

§         prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających kłopoty z opanowaniem bieżącego materiału na wniosek nauczyciela za zgodą rodzica (rozp. MEN z 15.01.2001 roku, poz. 110);

§         prowadzenie zajęć specjalistycznych: reedukacyjno-kompensacyjnych, logoterapeutycznych, socjoterapeutycznych, gimnastyki korekcyjnej za zgodą rodziców (rozp. MEN z 15.01.2001 roku, poz. 110).

§         prowadzenie szkolnych kół zainteresowań dla uczniów,

2.      Stworzenie uczniom warunków rozwoju samorządności, aktywności i odpowiedzialności za własny rozwój.

Za wskaźniki tego kryterium uznaję:

§         działalność Samorządu Uczniowskiego,

§         znajomość przez uczniów Szkolnego Programu Wychowawczego, Konwencji Praw Dziecka, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) i innych dokumentów regulujących funkcjonowanie dziecka w rodzinie i w szkole,

§         działalność szkolnych kół zainteresowań,

§         organizowanie konkursów szkolnych,

3.      Funkcjonowanie systemu sprawdzania i oceniania wiedzy i umiejętności uczniów.

Do wskaźników tego kryterium należy zaliczyć:

§         znajomość i ocena funkcjonowania WSO przez uczniów, rodziców, nauczycieli,

§         stosowanie zapisów WSO w ocenianiu wiedzy, umiejętności i zachowania uczniów,

§         ewaluacje WSO,

§         stały monitoring WSO, modyfikacje, aktualizacje.

4.      Analiza efektów uczenia się i podejmowania stosownych do nich działań.

Wskaźnikami owego kryterium są:

§         mierzenie jakości pracy szkoły w aspekcie dydaktycznym (rozp. MEN z 13.08.1999 roku),

§         działania nauczycieli w Przedmiotowych Zespołach Samokształceniowych na rzecz polepszenia efektów nauczania.

5.      Stworzenie planu nadzoru pedagogicznego służącego realizacji zadań odpowiednika do etapu ewaluacyjnego.

Za wskaźniki powyższego kryterium uznaję:

§         podnoszenie jakości pracy szkoły w aspekcie dydaktycznym i wychowawczo-opiekuńczym (rozp. MEN z 13.08.1999 roku),

§         ocena pracy dydaktyczno-wychowawczej (stosowanie Regulaminu Oceny Pracy Nauczyciela),

§         hospitacje jednostek lekcyjnych i działań pozalekcyjnych nauczyciela.

6.      Systematyczne doposażanie bazy dydaktycznej służącej wspieraniu rozwoju.

Realizacja tego kryterium nastąpi przez:

§         doposażenie gabinetów lekcyjnych w pomoce dydaktyczne,

§         doposażenie gabinetów zajęć wyrównujących deficyty rozwojowe (logoterapia, gimnastyka korekcyjna i inne),

§         rozbudowa technologii komputerowej i informacyjnej (np. skomputeryzowanie biblioteki i czytelni szkolnej).

STANDARD II:

Sprzyjająca efektywnej pracy atmosfera szkoły.

Na standard ten składają następujące kryteria:

1.      Przestrzeganie zasad demokracji i tolerancji.

Do wskaźników tego kryterium należeć powinny następujące przedsięwzięcia:

§         funkcjonowanie  Samorządu Uczniowskiego,

§         w ramach mierzenia jakości pracy szkoły badanie opinii uczniów m.in. na temat:

        oceniania ucznia przez nauczycieli,

        postaw nauczycieli wobec uczniów,

        udziału nauczycieli w rozwiązywaniu problemów uczniów,

        zaufania uczniów do nauczycieli,

        umiejętności dydaktycznych nauczycieli,

         sformułowanie planu naprawczego na podstawie opracowanych wniosków,

         zapewnienie warunków do kształcenia uczniów w systemie nauczania indywidualnego (uczniowie z upośledzeniem umysłowym i normą intelektualną kwalifikujący się ze względów zdrowotnych do nauczania indywidualnego – rozp. MEN z 11.06.1993 roku),

       starania o zapewnienie wszystkim uczniom optymalnych warunków kształcenia i wychowania (zwłaszcza uczniom innych ras, narodowości, wyznań itp.)

2.      Zapewnienie pomocy wychowawczej i psychologiczno – pedagogicznej uczniom.

Wśród wskaźników tego kryterium należy wyróżnić:

            realizację planów wychowawczych wychowawców klas,

            realizację planu pracy pedagogicznej pedagoga szkolnego (kierowania na badania pedagogiczne, psychologiczne) do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (PPP) w celu uzyskania diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i zaleceń do realizacji w codziennej pracy  z dzieckiem,

3.      Działania promujące i profilaktyczne szkoły.

Realizacja tego kryterium nastąpi przez:

§         realizacja działań profilaktycznych zawartych w planach wychowawczych wychowawców (profilaktyka I – rzędowa),

§         realizację programów z zakresu profilaktyki uzależnień („Program 7 kroków”- kl. VI, „Alkohol kradnie wolność”- kl. V-VI, „Dziękuję – nie”- kl. VI); (profilaktyka II – rzędowa),

§         działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie:

-  w ramach pedagogizacji rodziców przedstawienie zagadnienia w aspekcie moralnym, prawnym, społecznym,

-  zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin, w których stosuje się przemoc,

-  interwencje w przypadkach stwierdzenia łamania praw dzieci (policja, sąd),

            prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci przejawiających zachowania agresywne,

            prowadzenie oświaty zdrowotnej przez pielęgniarkę szkolną,

4.      Analiza relacji międzyszkolnych.

Kryterium to winno być realizowane za pomocą:

§         w ramach mierzenia jakości pracy szkoły badanie atmosfery w szkole w następujących aspektach:

     wzajemne relacje między uczniami a nauczycielami,

     relacje między nauczycielami,

     wzajemne relacje między nauczycielami a dyrekcją szkoły,

      sformułowanie programu naprawczego na podstawie wszystkich wniosków.

STANDARD III:

Kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej warunkujące realizację zadań szkoły.

Standard ten obrazują następujące kryteria:

1.      Przydział obowiązków i zadań nauczycielom zgodny z ich kwalifikacjami i umiejętnościami.

Kryterium to realizowane jest przez:

§         nauczanie przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych (np. specjalistycznych, rekreacyjnych), realizacja imprez szkolnych, realizacja czynności dodatkowych (np. udział w pracach zespołów samokształceniowych, zespołu diagnostycznego, zespół liderów WDN, Komisja Opiekuńczo-Wychowawcza) zgodnie z posiadanymi przez nich kwalifikacjami i umiejętnościami.

2.      Wynikający z rozpoznania potrzeb szkoły system doskonalenia i dokształcania nauczycieli.

Kryterium to obrazują poniższe wskaźniki:

§         uzupełnianie wykształcenia przez nauczycieli zgodnie z potrzebami szkoły,

§         doskonalenie zawodowe nauczycieli (podejmowanie studiów podyplomowych, kursów, szkoleń zgodnie z potrzebami szkoły).

3.      System motywacji nauczycieli ukierunkowany na ich aktywność zawodową i innowacyjność pedagogiczną.

Wskaźnikami tego kryterium winny być działania:

§         tworzenie programów autorskich, opracowań innowacyjnych,

§         awansowanie nauczycieli zgodnie z ustawą Karta Nauczyciela,

§         podejmowanie prób awansowania poziomego nauczycieli (w ramach delegowania uprawnień zwiększanie odpowiedzialności za podejmowane z własnej inicjatywy działania),

§         gratyfikacja finansowa w postaci dodatku motywacyjnego, nagród Dyrektora Szkoły, Prezydenta Miasta, Kuratora Oświaty, Ministra Edukacji Narodowej,

4.      Zaangażowanie kadry pedagogicznej w działania związane z podnoszeniem jakości pracy szkoły.

W tym zakresie należałoby:

§         mobilizować nauczycieli do podnoszenia swych kwalifikacji (uzupełnianie, aktualizowanie wykształcenia, podejmowanie studiów podyplomowych, kursów, szkoleń itp.),

§         koordynować prace Zespołu Diagnostycznego, zajmującego się mierzeniem jakości pracy szkoły,

§         opracować programy usprawniające, naprawcze (na podstawie wyciągniętych wniosków),

§         ustawicznie wzbogacać proces lekcyjny o treści nadobowiązkowe, wśród metod kształcenia stosować metody aktywizujące,

§         mobilizować nauczycieli do starań o atmosferę na lekcjach sprzyjającą efektywnemu uczeniu się,

§         diagnozować funkcjonowanie szkoły – tworzyć i realizować własną koncepcję działalności szkoły – tworzyć perspektywiczną wizję rozwoju placówki (Programy Rozwoju Szkoły).

STANDARD IV:

Integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym i programowanie w nim własnych działań.

Na standard ten składają się następujące kryteria:

            Określenie celów i zadań dotyczących współpracy ze środowiskiem

Realizacja tego kryterium nastąpi przez:

§         wspólne określenie zakresu współpracy ze szkolną Radą Rodziców,

wspólne opracowanie kalendarzy imprez środowiskowych (np. Święto Szkoły, Wiosenalia, Festyn z Pippi, Omnibus, organizacja wypoczynku zimowego, imprezy okolicznościowe),

działalność szkoły w Stowarzyszeniu „Razem Bezpieczniej” (starania o zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole i poza nią, np. na podwórku osiedlowym).

Upowszechnianie osiągnięć szkoły w środowisku.

Głównym wskaźnikiem tego kryterium są wszelkie działania mające na celu promowanie osiągnięć szkoły, tworzenia jej pozytywnego wizerunku w środowisku. Do tych celów należałoby wykorzystać niezwykłą siłę kierowania, jaką posiadają mass media.

Wnikliwa i obiektywna ocena szczegółowych wskaźników standardów jakości pracy szkoły w dużym stopniu zagwarantuje, iż poddana analizie a następnie ocenie jakości działań szkoły nie będzie pobieżna, fragmentaryczna, a przez to niemiarodajna.

Określenie szczegółowych wskaźników przyczynia się znacząco do oceny całości pracy szkoły, w jej bez mała wszystkich aspektach. Zakładam, że będzie to ocena wnikliwa, całościowa, rzetelna i obiektywna.

OKREŚLENIE MOCNYCH I SŁABYCH STRON SZKOŁY ORAZ WSKAZANIE JEJ SZANS
I ZAGROŻEŃ ZE STRONYMAKROOTOCZENIA.

SZACOWANIE MOŻLIWOŚCI JEJ ROZWOJU.

Podstawowym rezultatem merytorycznego i organizacyjnego opisu placówki było identyfikowanie jej mocnych i słabych stron. Ocenie strategicznej poddane zostały działania szkoły pogrupowane według klucza 4 standardów w rozdziale 3.1. Poszczególne mocne strony zostały skwantyfikowane
w skali od 6 do 10, natomiast słabe w skali od  1 do 5. Przy czym poszczególnym punktom przyporządkowane zostały następujące opiniujące określenia:

skala punktów

określenie stanu

10

optymalny

9

bardzo dobry

8

dobry

7

zadowalający

6

dostateczny

5

niepokojący

4

niezadowalający

3

zły

2

bardzo zły

1

katastrofalny

        Następnie przyporządkowane każdej z mocnych i słabych stron punkty zostały zsumowane. Ponadto zostały określone przedziały punktów, oceniające jakość całokształtu pracy szkoły.

przedziały punktów

ocena  jakości pracy  szkoły

470 – 424

optymalna

423 – 377

bardzo dobra

376 – 330

dobra

329 – 283

zadowalająca

282 – 236

dostateczna

235 – 189

niepokojąca

188 – 142

niezadowalająca

141 – 95

zła

94 – 48

bardzo zła

47

katastrofalna

 

 

 

mocne strony

liczba pkt.

słabe strony

liczba pkt.

STANDARD I: Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces

1. System wspomagania uczniów

1.1.            Opracowanie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z każdego przedmiotu dostosowanych do możliwości każdego dziecka.

10

1.1.            Niestosowanie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z każdego przedmiotu dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego dziecka przez wszystkich nauczycieli.

3

1.2.       Prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających kłopoty z opanowaniem bieżących umiejętności i wiadomości.

10

1.2.            Niewystarczająca w stosunku do faktycznych potrzeb liczba godzin przyznawana przez dyrektora na prowadzenie zajęć wyrównawczych. Decyzja dyrektora warunkowana możliwościami finansowymi.

4

1.3.            Prowadzenie zajęć specjalistycznych: reedukacyjno-kompensacyjnych, logoterapeutycznych, socjoterapeutycznych, gimnastyki korekcyjnej.

10

1.3.            Postawa rodziców wobec dodatkowych zajęć dzieci – mało mobilizująca, bagatelizująca deficyty występujące u dziecka.

4

2.             Stworzenie uczniom warunków rozwoju samorządności, aktywności i odpowiedzialności.

2.1.            Funkcjonowanie Samorządu Uczniowskiego.

8

2.1.  Małe zainteresowanie uczniów

działalnością w Samorządzie Uczniowskim.

6

2.2.            Stopień znajomości przez uczniów szkolnego Programu Wychowawczego, Konwencji Praw Dziecka, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i innych dokumentów regulujących funkcjonowanie dziecka w rodzinie i  szkole.

6

2.2. Nieznajomość lub niestosowanie tychże dokumentów przez większość dorosłych (rodziców, nauczycieli).

4

3. Funkcjonowanie systemu sprawdzania i oceniania wiedzy i umiejętności uczniów

3.1. Stopień znajomości WSO przez uczniów.

6

3.1. Nieegzekwowanie przez uczniów swoich praw wynikających z WSO.

5

3.2. Stopień znajomości WSO przez  nauczycieli.

8

3.2. Niestosowanie WSO przez nauczycieli w ocenie przyrostu wiedzy, umiejętności i zachowania uczniów.

3

3.3. Stopień znajomości WSO przez  nauczycieli.

6

3.3. Niewielkie zainteresowanie rodziców funkcjonowaniem WSO w szkole.

4

3.4. Ewaluacje WSO.

9

3.4. Trudności z weryfikacją WSO wynikające z niestosowania regulaminu.

5

3.5. Stały monitoring WSO, modyfikacje, aktualizacja.

9

3.5. Brak zainteresowania nauczycieli aktualnymi przepisami, z którymi zapisy w WSO powinny być zgodne.

5

4. Analiza efektów uczenia się i podejmowanie stosownych do nich działań

4.1. Mierzenie jakości pracy szkoły w aspekcie dydaktycznym.

9

4.1. Niepodejmowanie przez większość nauczycieli działań zawartych w programach naprawczych.

5

4.2. Działania nauczycieli w Przedmiotowych Zespołach Samokształceniowych.

8

4.2. Bierna postawa większość nauczycieli wobec nowo pedagogicznych wniosków wypływających z doświadczeń innych.

5

5.      Stworzenie planu nadzoru pedagogicznego służącego realizacji zadań odpowiednich do etapu ewaluacyjnego

5.1. Mierzenie jakości pracy szkoły w aspekcie dydaktycznym i wychowawczym.

9

4.1. Niepodejmowanie przez większość nauczycieli działań zawartych w programach naprawczych.

5

5.2. Ocena pracy dydaktyczno-wychowawczej. Powstanie Regulaminu Oceny Pracy Nauczyciela.

9

4.2. Nieznajomość dokumentu przez nauczycieli. Niestosowanie dokumentu przez dyrektora. Ocenianie według własnego uznania.

3

5.3. Hospitacje jednostek lekcyjnych i działań pozalekcyjnych nauczyciela.

9

4.3. Postawa niektórych nauczycieli wobec zaleceń pohospitacyjnych – niewprowadzanie zalecanych zmian w prace dydaktyczno – wychowawczą.

6

6. Systematyczne dopasażanie bazy dydaktycznej służącej wspieraniu rozwoju szkoły

6.1. Doposażanie gabinetów lekcyjnych, zajęć specjalistycznych w pomoce dydaktyczne.

6

6.1. Brak możliwości finansowych na systematyczne aktualizowanie pomocy dydaktycznych w gabinetach lekcyjnych.

3

6.2. Rozbudowa technologii komputerowej i informacyjnej.

7

6.2  . Niewystarczająca liczba komputerów w sali komputerowej w stosunku do liczby uczniów w grupie na zajęciach.

4

STANDARD II: Sprzyjająca efektywnej pracy atmosfera szkoły

1. Przestrzeganie zasad demokracji i tolerancji

            Funkcjonowanie Samorządu Uczniowskiego.

8

1.1. Małe zainteresowanie uczniów działalnością w Samorządzie Uczniowskim.

6

            W ramach mierzenia jakości pracy szkoły badanie wielopłaszczyznowe atmosfery panującej w szkole.

10

1.2. Niepodejmowanie przez większość nauczycieli działań zawartych w programach naprawczych.

5

            Zapewnienie warunków do kształcenia w systemie nauczania indywidualnego uczniów.

10

1.3. Ryzyko alienacji społecznej uczniów objętych systemem nauczania indywidualnego. Rzadkie kontakty uczniów objętych n.i. z grupą rówieśniczą.

5

            Starania o zapewnienie wszystkim uczniom optymalnych warunków kształcenia i wychowania.

9

1.4. Brak systemowych działań dydaktycznych dot. ucznia zdolnego. Brak realnych możliwości na efektywne przeciwdziałanie agresji wśród uczniów.

4

2. Realizacja pomocy wychowawczej i psychologiczno-pedagogicznej

            Konstruowanie planów wychowawczych.

8

2.1. Brak diagnozy poprzedzającej planowanie wychowawcze. Brak realizacji wszystkich zaplanowanych działań wychowawczych.

5

            Konstruowanie planu pracy pedagogicznej pedagoga szkolnego.

9

2.2. Brak realizacji wszystkich zaplanowanych działań wychowawczych.

5

            Organizacja zajęć wyrównujących deficyty rozwojowe u dzieci (logoterapia, gimnastyka korekcyjna, zajęcia reedukacyjno-kompensacyjne itp.)

8

2.1. Brak osobnego gabinetu na zajęcia reedukacyjno-kompensacyjne. Niewystarczająca w stosunku do faktycznych potrzeb liczba godzin na zajęcia wyrównujące deficyty rozwojowe.

5

3. Działania promujące i profilaktyczne szkoły

3.1. Ustawiczne wzbogacanie metod, warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli poprzez podnoszenie swych kwalifikacji (kursy, studia podyplomowe).

9

3.1. Niekorzystanie przez nauczycieli ze wszystkich interesujących ich ofert doskonalenia spowodowane brakiem wystarczających na te cele funduszy finansowych.

4

3.2.                                                                                                                 Realizacja programów z zakresu profilaktyki uzależnień przez pedagoga i socjoterapeutę.

9

3.2. Niewielkie zainteresowanie wychowawców możliwością realizacji programów z zakresu profilaktyki uzależnień w swoich klasach (nawet odpłatnego).

4

3.3. Działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

7

3.3. Brak informacji o wszystkich aktach przemocy w rodzinie z powodu ukrytego charakteru zjawiska.

2

3.4. Prowadzenie oświaty zdrowotnej przez pielęgniarkę szkolną.

8

3.4. Bagatelizująca postawa niektórych rodziców wobec zastrzeżeń pielęgniarki szkolnych dot. stanu zdrowia ich dzieci.

5

4. Analiza relacji międzyszkolnych

4.1.            W ramach mierzenia jakości pracy szkoły badanie wielopłaszczyznowe atmosfery panującej w szkole.

9

4.1. Niepodejmowanie przez niektórych nauczycieli działań zawartych w programach naprawczych.

5

STANDARD III: Kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej warunkujące realizację zadań szkoły

1.      Przydział obowiązków i zadań nauczycielom zgodny z ich kwalifikacjami i umiejętnościami

1.1.            Nauczanie przez nauczycieli przedmiotów, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych (specjalistycznych, rekreacyjnych), realizacja imprez szkolnych, realizacja zajęć nadobowiązkowych (udział w pracach zespołów samokształceniowych, zespołu diagnostycznego, zespołu liderów WDN itp.) zgodnie z posiadanymi przez nich kwalifikacjami i umiejętnościami.

9

1.1. Brak korelacji między posiadanymi przez nauczycieli formalnymi kwalifikacjami do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć a efektywnością nauczania.

5

2.      Wynikający z rozpoznania potrzeb szkoły system doskonalenia i dokształcania nauczycieli

2.1.            Uzupełnianie wykształcenia przez nauczycieli zgodnie z potrzebami szkoły.

6

2.1. Niezdobywanie przez niektórych nauczycieli kolejnych szczebli wykształcenia (studia magisterskie) z powodu braku wystarczających na te cele funduszy finansowych.

3

2.2.            Doskonalenie zawodowe nauczycieli (studia podyplomowe, kursy, szkolenia) zgodnie z potrzebami szkoły.

3

2.2. Niepodnoszenie przez niektórych nauczycieli swych kwalifikacji zawodowych powodu braku wystarczających na te cele funduszy finansowych.

3

3.      System motywacji nauczycieli ukierunkowany na ich aktywność zawodową i innowacyjność pedagogiczną

3.1.            Realizacja zajęć świetlicy socjoterapeutycznej opartych na własnej koncepcji pedagoga i socjoterapeuty.

8

3.1.Niewystarczająca liczba godzi

zajęć socjoterapeutycznych wobec faktycznych potrzeb.

4

3.2.            Realizacja programów dydaktycznych, wychowawczych, profilaktycznych przez nauczycieli.

8

3.2.  Brak programów autorskich,

opracowań innowacyjnych autorstwa nauczycieli    SP 7.

4

3.3.            Możliwość awansowania nauczycieli zgodnie z Kartą nauczyciela.

8

   

3.4.            Próby awansu poziomego nauczycieli (w ramach delegowania uprawnień).

7

3.3. Brak gratyfikacji finansowej dla nauczycieli wykonujących czynności dodatkowe..

6

3.5.            Gratyfikowanie finansowe w postaci dodatku motywacyjnego, nagród Dyrektora szkoły, Prezydenta Miasta, Kuratora Oświaty, Ministra Edukacji Narodowej.

9

3.4. Ograniczone możliwości finansowe dyrektora szkoły w gratyfikowaniu finansowym nauczyciela za ich ponadprzeciętne efekty w pracy pedagogicznej.

4

4.      Zaangażowanie kadry pedagogicznej w działania związane z podnoszeniem jakości pracy szkoły

4.1.            Mobilizowanie nauczycieli do podnoszenia swych kwalifikacji.

7

4.1. Niepodnoszenie kwalifikacji zawodowych przez niektórych nauczycieli z powodu braku wystarczających na te cele funduszy finansowych.

5

4.2.            Funkcjonowanie Zespołu Diagnostycznego mierzącego jakość pracy szkoły.

9

4.2. Wysokie koszty szkoleń dla nauczycieli dot. Mierzenia jakości pracy szkoły.

5

4.3.            Opracowywanie programów naprawczych (na podstawie wyników badań).

9

4.3. Niestosowanie w praktyce przez niektórych nauczycieli zaproponowanych w programach naprawczych rozwiązań.

5

4.4.            Wzbogacanie procesu lekcyjnego o treści nadobowiązkowe, stosowanie metod aktywizujących.

10

4.4. Prezentowanie przez niektórych nauczycieli postawy wobec treści nauczania i metod pełnej rutyny. Niewzbogacanie procesu lekcyjnego o pedagogiczne nowości.

 

4.5.            Mobilizowanie nauczycieli do starań o sprzyjającą efektywnemu uczeniu się atmosferę na lekcjach.

8

            Niedocenianie przez niektórych nauczycieli, wagi atmosfery panującej na lekcjach. Brak starań z ich strony o polepszenie klimatu w klasie.

4

            Diagnozowanie funkcjonowania szkoły. Tworzenie i realizowanie własnej koncepcji działalności szkoły. Tworzenie perspektywicznej wizji rozwoju placówki (program rozwoju).

9

4.6. Prezentowanie przez niektórych nauczycieli postawy pełnej obojętności, braku zainteresowania wobec konieczności starań o efektywniejszą pracę szkoły.

3

STANDARD IV: Integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym i promowanie w nim własnych działań

1. Określenie celów i zadań dotyczących współpracy ze środowiskiem lokalnym

1.1.            Wspólne określenie zakresu współpracy ze szkolną Radą Rodziców.

9

1.1. Próby ingerencji rodziców w stosowanie przez nauczycieli metod dydaktycznych i wychowawczych.

5

1.2.            Wspólne zaplanowanie ze szkolną Radą Rodziców imprez środowiskowych. Realizacja planu.

9

1.2. Brak realnych możliwości (finansowych, organizacyjnych) zaspokajania większości oczekiwań i potrzeb uczniów i ich rodziców w zakresie rekreacji.

5

1.3.            Działalność szkoły w Stowarzyszeniu „Razem Bezpieczniej”.

9

1.3. Niedostateczna efektywność działań Stowarzyszenia w zakresie zapobiegania i eliminowania przejawów patologii społecznej w najbliższym środowisku szkoły.

5

2. Upowszechnianie osiągnięć szkoły w środowisku lokalnym

2.1. Działania szkoły mające na celu tworzenie jej pozytywnego wizerunku w środowisku, np.

            informowanie o działaniach (osiągnięciach) szkoły w lokalnych mass mediach,

            stworzenie strony internetowe szkoły (prezentacja istotnych informacji o szkole, zamieszczenie przez nauczycieli opracowań, programów itp.),

            starania szkoły o pozytywne relacje z instytucjami stale współpracującymi z nią.

9

2.1. Prezentowanie przez niektórych nauczycieli postawy obojętnej wobec konieczności  budowania pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym (nieprawidłowe relacje z uczniami, ich rodzicami, brak inicjatywy w zakresie podnoszenia własnych kompetencji, brak zaangażowania w pracę szkoły, brak reakcji na zjawiska patologiczne w szkole, w rodzinie ucznia.

4

razem

392

razem

207

 

Z zestawionych i kwantyfikowanych mocnych i słabych stron struktury organizacyjnej Szkoły Podstawowej nr 7 w Stargardzie Szczecińskim wynika, iż różnica między nimi wynosi 185 punktów.

Kolejnym zadaniem było przeanalizowanie szans i zagrożeń wynikających z otoczenia. Opierając się dotychczasowym Programie Rozwoju Szkoły dokonano analizy zewnętrznej, czyli wyodrębniono czynniki tworzące listę szans oraz składające się na listę zagrożeń dla możliwości i kierunków rozwoju Szkoły Podstawowej nr 7.

Poniżej przedstawiono listę najistotniejszych szans i zagrożeń. Szanse zostały skwantyfikowane w skali od 6 do 10, zaś zagrożenia od  1 do  5 punktów. Ponownie zostały określone przedziały punktów, tym razem oceniające szanse i zagrożenia płynące z szeroko pojętego otoczenia szkoły.

PRZEDZIAŁY PUNKTÓW

OCENA MOŻLIWOŚCI, JAKIE OFERUJE SZKOLE OTOCZENIE.

140  – 127 

optymalne

126  – 113

bardzo dobre

112  –  99

dobre

98  –  85

zadowalające

84  –  71

dostateczne

70  –  57

niepokojące

56  –  43

niezadowalające

42  –  29

złe

28  –  15

bardzo złe

14

katastrofalne

szanse

liczba pkt.

zagrożenia

liczba pkt.

            Wzrost płac nauczycieli (realizacja Karty Nauczyciela). Wzrost motywacji w pracy pedagogicznej nauczycieli.

7

1.      Drugorzędna rola celów, treści, zadań szkoły określonych w ustawie o systemie oświaty wobec priorytetów ekonomicznych.

4

2.      Coroczne przyznawanie nauczycielom Nagrody Prezydenta Miasta (charakter bardziej prestiżowy niż premia finansowa).

6

            Brak możliwości finansowych na gratyfikowanie pracy nauczycieli-żenująca niski procent dodatku motywacyjnego.

3

            Brak perspektywy zwolnień nauczycieli powodowanych niżem demograficznych i realizacją reformy system oświaty.

8

3.      Brak zabezpieczenia środków finansowych na zakup podręczników dla dzieci z najuboższych rodzin (stan spowodowany deficytem budżetowym).

3

4.      Możliwość prowadzenia przez dyrekcję szkoły polityki pozyskiwania środków pozabudżetowych (imprezy okolicznościowe dla rodziców, festyn szkolny).

7

            Brak systemu gratyfikacji dla nauczycieli na opracowywanie programów autorskich, innowacji pedagogicznych.

3

            Integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym. Promowanie w lokalnych mediach swej działalności (osiągnięć). Tworzenie politycznego wizerunku szkoły w środowisku.

8

5.      Postępująca patologizacja rodzin uczniów (bezrobocie, ubożenie finansowe), uzależnienie dorosłych i dzieci.

2

6.      Przystąpienie szkoły do Stowarzyszenia „Razem Bezpieczniej”. Działania szkoły na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią (boisko szkolne, podwórko osiedlowe).

8

            Prowadzenie przez lokalne władze oświatowe polityki oszczędnościowej (zbyt liczne klasy – niższa jakość procesu nauczania – uczenia się).

4

7. Funkcjonowanie Środowiskowego Ogniska Wychowawczego TPD (możliwość pomocy dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych przy odrabianiu lekcji).

7

            Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów.

3

8. Prowadzenie praktyki prywatnej przez specjalistów (logopedów, psychologów, pedagogów).

6

            Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć terapeutycznych dla uczniów.

3

9. Istnienie na terenie miasta instytucji rekreacyjno-kształcących, jak: MDK, SCK, w których dzieci mają szansę spędzać czas pozalekcyjny.

9

            Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań.

3

10. Prezentowanie przez niektórych mieszkańców postawy pełnej troski o mienie społeczne (informowanie dyrektora szkoły, policji o aktach wandalizmu na terenie szkoły).

7

            Możliwość korzystania z boiska przez mieszkańców środowiska lokalnego-notoryczne akty wandalizmu, zachowań społecznie niepożądanych.

3

11. Prezentowanie przez niektórych rodziców postawy pełnej zrozumienia i troski  o wyposażenie dydaktyczne szkoły (darowizny na rzecz szkoły).

7

            Brak stałych dotacji na systematyczne uzupełnianie materiałów dydaktycznych.

4

12. Docenianie przez nauczycieli faktu posiadania pracy (przy 25% bezrobociu w mieście).

7

            Niska gratyfikacja finansowa nauczycieli - niska motywacja w pracy.

3

13. Organizowanie kursów doskonalących, studiów  podyplomowych przez  PODN. Możliwość partycypowania szkoły w kosztach form doskonalenia zgodnych z potrzebami szkoły. Brak kosztów dojazdów.

7

            Wysokie koszty finansowe kursów doskonalących, studiów podyplomowych podnoszących kwalifikacje nauczycieli.

2

razem

94

razem

40

W wyniku ustawienia i skwantyfikowania dostrzeżonych szans i zagrożeń uzyskano 54 - punktową przewagę pierwszych nad drugimi, a przez to dosyć pozytywny obraz otoczenia zewnętrznego (makrootoczenia) szkoły. Uwzględniając również dodatnią 185 - punktową przewagę mocnych stron nad słabymi, można stwierdzić, że bilans szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron szkoły jest dla niej korzystny i wynosi 239 punktów.

Mocne strony

Słabe strony

392

207

Szanse

Zagrożenia

94

40

(392 + 94) – (207 + 40) = 486 – 247 = 239

W strukturze organizacyjnej i merytorycznej szkoły określono wiele jej mocnych stron (392 punkty - ocena jakości pracy szkoły bardzo dobra), szans (94 punktów – ocena możliwości, jakie oferuje szkole otoczenie – dobre). Dostrzeżone i uznane za pozytywne elementy, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, pozwolą określić możliwości rozwoju szkoły, a także zdeterminują kierunki tegoż rozwoju. Uznane za negatywne wskazane wewnętrzne
i zewnętrzne elementy określą ramy tychże możliwości.

Szkoła Podstawowa nr 7, pomimo zagrożeń płynących z makrootoczenia, posiada co najmniej zadowalające, a nawet dobre, możliwości rozwoju w racjonalnie obranych kierunkach.

OKREŚLENIE KIERUNKÓW ROZWOJU SZKOŁY.

Na podstawie wyników przeprowadzonej analizy SWOT można stwierdzić, iż zasoby merytorycznie i strukturalnie pozwalają na jej rozwój w poniżej zaproponowanych kierunkach, ujętych w postaci:

Programu Rozwoju Szkoły Podstawowej nr 7 w Stargardzie Szczecińskim

na lata 2002 – 2004

Program przyjęty do realizacji po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną uchwałą z dnia 29.08.2002 r.

Cele programu:

Kierunki i cele rozwoju placówki do roku 2003 w poszczególnych dziedzinach jej funkcjonowania:

1.      Dziedzina: Tworzenie klas profilowanych

Cele rozwojowe:

q       otwarcie klasy o profilu matematycznym.

2.      Dziedzina: Rozwój technologii komputerowej i informacyjnej w szkole

Cele rozwojowe:

q       zwiększenie liczby stanowisk komputerowych w sali komputerowej (do 10),

q       zainstalowanie sieci komputerowej i informacyjnej w szkolnej bibliotece.

Uzasadnienie wyborów celów rozwojowych:

Wybór celów rozwojowych do obu dziedzin podyktowany został następującymi względami:

1.      Dziedzina: Tworzenie klas profilowanych

q       profesjonalne kształtowanie i rozwój zainteresowań i hobby uczniów,

q       wzrost wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie nauczania matematyki,

q       preorientowanie ucznia w dalszych wyborach co do profilów szkół,

q       szczególna opieka nad uczniem uzdolnionym w kierunku nauk ścisłych.

2.      Dziedzina: Rozwój technologii komputerowej i informacyjnej

q       dostęp (szybszy, prostszy) ucznia, nauczyciela do wytworów technologii komputerowej i informacyjnej (internet, programy edukacyjne, edycja tekstu, programy graficzne, kalkulacyjne itp.),

q       wzrost znajomości technologii komputerowej i informacyjnej uczniów i nauczycieli.

Szczegółowy plan realizacji Programu Rozwoju Szkoły

1.      Dziedzina: Tworzenie klas profilowanych

Cel rozwojowy:

q       otwarcie klas o profilu matematycznym.

Przewidywany termin osiągnięcia celu: 01.09.2002 rok

Osoby nadzorujące: panie M. Mantyk i A. Grzesiak

opis zadania etapowego

terminy realizacji

wykonawcy

uwagi o problemie realizacyjnym

1. Zdiagnozowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w środowisku lokalnym.

01.10.2001 rok

pedagog

Badanie ankietowe rodziców

2. Wstępna rekrutacja uczniów przejawiających uzdolnienia w kierunku nauk ścisłych spośród III – klasistów.

20.10.2001 rok

wychowawcy klas III

 

3. Zapoznanie się z podstawami prawnymi regulującymi tworzenie klas profilowanych w szkole podstawowej.

01.11.2001 rok

dyrektor

 

4. Zapoznanie się z programami autorskimi nauczania matematyki w klasach o profilu matematycznym w szkole podstawowej.

01.03.2002 rok

p. M. Mantyk,

p. A. Grzesiak,

p. W. Waluś

 

5. Przygotowanie bazy odpowiedniej do otwarcia klasy o profilu matematycznym.

01.04.2002 rok

dyrektor,

matematycy

Doposażenie sal matematycznych w brakujące pomoce dydaktyczne

6. Posiadanie w pełni wykwalifikowanej kadry do nauczania matematyki w klasach o profilu matematycznym.

01.05.2002 rok

dyrektor

Kursy, szkolenia dla kadry

7. Rekrutacja spośród uczniów klas III do klasy o profilu matematycznym.

10.05.2002 rok

matematycy:

p. M. Mantyk

p. A. Grzesiak,

p. W. Waluś

Testy, rozmowy kwalifikacyjne z wybranymi uczniami

8. Zatwierdzenie wybranego programu nauczania i wychowania w klasach o profilu matematycznym.

15.06.2002 rok

dyrektor

 

9. Otwarcie pierwszej klasy o profilu matematycznym (klasa IV).

01.09.2002 rok

dyrektor

Wychowawstwo + nauczanie matematyki –  p. M. Mantyk

10. Sformułowanie wniosków z ewaluacji programu, infrastruktury, kadry i wyników nauczania.

01.02.2003 rok

matematycy:

p. M. Mantyk,

p. A. Grzesiak,

p. W. Waluś

 

11. Zatwierdzenie modyfikacji w programie nauczania matematyki w klasie o profilu matematycznym.

15.02.2003 rok

dyrektor,

Rada Pedagogiczna

 

12. Rozpoczęcie wdrażania zmodyfikowanego programu.

01.03.2003 rok

p. M. Mantyk

 

13. Rekrutacja do klasy o profilu matematycznym spośród uczniów klas III.

10.05.2003 rok

matematycy:

p. M. Mantyk,

p. A. Grzesiak,

p. W. Waluś

Testy, rozmowy kwalifikacyjne z wybranymi uczniami

14. Zatwierdzenie programu szkoły o nauczaniu matematyki w klasach o profilu matematycznym.

20.06.2003 rok

dyrektor

 

15. Otwarcie kolejnej klasy o profilu matematycznym.

01.09.2003 rok

dyrektor

Wychowawstwo + nauczanie matematyki –  p. A. Grzesiak

2.      Dziedzina: Rozwój technologii komputerowej i informacyjnej

I. Cel rozwojowy:

            zwiększanie liczby stanowisk komputerowych w sali komputerowej.

Przewidywany termin osiągnięcia celu: 20.06.2002 rok.

Osoby nadzorujące: z-ca dyrektora p. B. Basiak.

opis zadania etapowego

terminy realizacji

wykonawcy

uwagi o problemie realizacyjnym

1. W porozumieniu z Radą Pedagogiczną określenie możliwości i sposobów pozyskiwania funduszy na zakup komputerów.

01.10.2002 rok

dyrektor

 

2.Sporządzenie szczegółowego planu imprez: Balu Sylwestrowego dla Przyjaciół Szkoły i Festyn z Pippi z okazji Dnia Matki i Dnia Dziecka.

Przydział obowiązków osobom nadzorującym realizację powyższych imprez.

15.10.2002 rok

dyrektor,

z-cy dyrektorów

 

3.      Organizacja Balu Sylwestrowego dla Przyjaciół Szkoły:

§         sporządzenie kosztorysu (cena biletu, szacowanie zysku dla szkoły itp.),

§         przygotowanie (dekoracja) sali gimnastycznej,

§         sporządzenie menu (umowa z ajentem),

§         zapewnienie oprawy muzycznej,

§         zapewnienie względów bezpieczeństwa (zgłoszenie imprezy do Powiatowej Straży Pożarnej, Komendy Rejonowej Policji).

od 15.11.2002 rok do 25.12..2002 roku

z-cy dyrektora

 

4. Złożenie lokaty terminowej przez Radę Rodziców w celu zwiększenia zysków z balu sylwestrowego.

05.01.2003 rok

przewodniczący Rady Rodziców

 

5.Organizacja Festynu z Pippi z okazji Dnia Matki i Dnia Dziecka:

§         określenie rodzajów rozrywek dla dzieci,

§         przydzielenie zadań osobom odpowiedzialnym za ich realizację,

§         ustalenie terminów spotkań organizacyjnych (kontrola realizacji przydzielonych zadań).

od 05.04.2003 roku do 25.05.2003 roku

dyrektor, z - cy, nauczyciele

 

6. Złożenie oferty zakupu (zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych) w punktach sprzedaży sprzętu komputerowego. Wybór najkorzystniejszej oferty sprzedaży, zakup.

05.06.2003 rok

kierownik administracyjny, p. B. Basiak (informatyk)

 

7. Zainstalowanie komputera. Otwarcie stanowiska komputerowego w sali komputerowej.

20.06.2003 rok

p. B. Basiak (informatyk)

 

II. Cel rozwojowy:

            zainstalowanie sieci komputerowej i informacyjnej w szkolnej bibliotece.

Przewidywany termin osiągnięcia celu: 20.06.2004 rok.

Osoby nadzorujące: dyrektor, p. B. Basiak

opis zadania etapowego

terminy realizacji

wykonawcy

uwagi o problemie realizacyjnym

1. W porozumieniu z Radą Rodziców określenie możliwości i sposobów pozyskiwania funduszy na zakup komputera.

01.10.2003 rok

dyrektor

 

2. Sporządzenie szczegółowego planu imprez: Balu Sylwestrowego dla Przyjaciół Szkoły i Festyn z Pippi z okazji Dnia Matki i Dnia Dziecka. Przydział obowiązków osobom nadzorującym realizację powyższych imprez.

15.10.2003 rok

dyrektor, z-cy dyrektora

 

3.      Organizacja Balu Sylwestrowego dla Przyjaciół Szkoły:

§         Sporządzenie kosztorysu (cena biletu, szacowanie zysku dla szkoły itp.),

§         Przygotowanie (dekoracja) sali gimnastycznej,

§         Zapewnienie względów bezpieczeństwa (zgłoszenie imprezy do Powiatowej Straży Pożarnej, Komendy Rejonowej Policji).

od 15.11.2003 roku do 25.12.2003 roku

z-cy dyrektora

 

4. Zdobycie umiejętności w zakresie obsługi informatycznego programu bibliotecznego.

od 01.01.2004 roku do 25.06.2004 roku

nauczyciele – bibliotekarze

możliwość partycypacji szkoły w kosztach finansowych kursu z zakresu technologii komputerowej i informacyjnej

5. Złożenie lokaty terminowej przez Radę Rodziców w celu zwiększenia zysków z balu sylwestrowego.

05.01.2004 rok

przewodniczący Rady Rodziców

 

6.Organizacja Festynu z Pippi z okazji Dnia Matki i Dnia Dziecka:

§      Określenie rodzajów rozrywek dla dzieci,

§      Przydzielenie zadań osobom odpowiedzialnym za ich realizację,

§      Ustalenie terminów spotkań organizacyjnych (kontrola realizacji przydzielonych zadań).

od 15.04.2004 roku do 25.05.2004 roku

dyrektor, z-cy, nauczyciele

 

7. Złożenie oferty zakupu (zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych) w punktach sprzedaży sprzętu komputerowego. Wybór najkorzystniejszej oferty sprzedaży. Zakup komputera i oprogramowania bibliotecznego.

05.06.2004 rok

kierownik administracyjny, p. B. Basiak, nauczyciele bibliotekarze

 

8. Zainstalowanie sieci komputerowej i informacyjnej w bibliotece szkolnej.

20.06.2004 rok

p. B. Basiak (informatyk)

 

Monitorowanie programu

I.                    Imienna odpowiedzialność poszczególnych celów rozwoju.

Dziedzina: Tworzenie klas profilowanych.

1.      Cel rozwojowy: otwarcie klasy o profilu matematycznym.

2.      Osoby nadzorujące: p. M. Mantyk – nauczyciel matematyki,

p. A. Grzesiak – nauczyciel matematyki.

Dziedzina: Rozwój technologii komputerowej i informacyjnej.

1.      Cele rozwojowe:

            zwiększenie liczby stanowisk komputerowych w sali komputerowej,

            zainstalowanie sieci komputerowej i informacyjnej w bibliotece szkolnej –              
p. J. Czajka i p. S. Kuczyński – z - cy dyrektora.

2.      Osoby nadzorujące: p. B. Basiak – nauczyciel informatyki.

II.                 Terminy okresowych informacji o stopniu i stanie zaawansowania realizacji i celu.

Osoby nadzorujące realizację powyższych celów rozwojowych co semestr składają na ręce dyrektora sprawozdanie ze stopnia realizacji zaplanowanych w programie rozwoju szkoły działań.

Ewaluacja wykonania programu.

Zakłada się, iż zaplanowane cele rozwojowe szkoły będą oceniane na koniec każdego roku szkolnego w czerwcu. Osobami oceniającymi będą: dyrektor szkoły, jego zastępcy i wskazani nauczyciele (np. nauczyciele, którym powierzono funkcję nadzorującą przy realizacji zadań).

Zaplanowanych do wykonania celom rozwojowym szkoły przyporządkowano następujące stopnie realizacji:

q       optymalny - +3

q       zadowalający - +2

q       dostateczny - +1

q       niedostateczny – 0

Dziedziny

Cele

 rozwojowe

Stopień realizacji zadań etapowych

Określenie przyczyn niezrealizowania zadań etapowych

Propozycje rozwiązań (w kierunku osiągnięcia celów rozwojowych)

Wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację zaproponowanych rozwiązań

Terminy realizacji

Monitoring (uwagi, spostrzeżenia)

np.

1. Tworzenie klas profilowanych

Otwarcie klasy o profilu matematycznym

                                           

Sprawozdanie końcowe dyrektora szkoły z wykonania programu

Termin sprawozdania dyrektora szkoły:

Dyrektor szkoły przed upływem każdego roku szkolnego przedstawia (np. w ostatnim tygodniu sierpnia) sprawozdanie z realizacji zadań zawartych w programie rozwoju szkoły.

Sprawozdanie powinno zawierać dane ewaluacyjne, tj. określenie stopnia realizacji zadań etapowych, wskazanie przyczyn niezrealizowania zadań etapowych, a także propozycje rozwiązań oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację zaproponowanych rozwiązań z terminów realizacji.

Program Rozwoju Szkoły powinien zostać podpisany przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej i przewodniczącego Rady Rodziców.