WEWNĄTRZSZKOLNY

SYSTEM OCENIANIA

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 7

im. ASTRID LINDGREN w STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM


autorzy:

Grażyna Liszka
Elżbieta Witczak
Jolanta Czajka
Sławomir Kuczyński
Małgorzata Mazur
Beata Jachymek

Opracowany w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 19.04.1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. – nr 67, poz. 329 i nr 106, poz. 496, z 1997 r. nr 28, poz. 153 i nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. nr 117, poz. 759 i nr 162, poz. 1126).

Spis treści

Część I: ZAŁOŻENIA OGÓLNE

 Część IV: EWALUACJA SZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

 Postanowienia końcowe

 

CZĘŚĆ I:

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

ROZDZIAŁ 1

ISTOTA OCENIANIA

 1.         Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstaw programowych kształcenia ogólnego oraz formułowanie oceny.

ROZDZIAŁ 2
CEL OCENIANIA

 1.    Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

a)    poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
b)    pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
c)    motywowanie ucznia do dalszej pracy;
d)    dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
e)    umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

ROZDZIAŁ 3

ZAKRES OCENIANIA

1.    Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a)    formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów);
b)    bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali, o której mowa w dziale II;
c)    przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych;
d)    ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania (część II, rozdz. 7, pkt. 1-7);

CZĘŚĆ II:

OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW

ROZDZIAŁ 1

ZASADY OCENIANIA

 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów, a także rodziców (prawnych opiekunów) na ich prośbę o:

-       wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych przez siebie podstaw programowych kształcenia ogólnego,
-       sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
-       zasadach oceniania dydaktycznego i oceniania zachowania uczniów,

2.    Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). O ocenach odpowiedzi ustnych i prac pisemnych ucznia nauczyciel zobowiązany jest informować go na bieżąco, zaś jego rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z rozdziałem XIII.

3.    Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę (zarówno cząstkową, jaki klasyfikacyjną) powinien ją uzasadnić ustnie lub pisemnie.

4.    Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania programowe w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z podstaw programowych.

5.    Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki – jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

6.    W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.

7.    Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii (o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach) wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.

8.         W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny, arkusz ocen) zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. 

9.         W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w II semestrze jako ocenę końcową wpisuje mu się ocenę klasyfikacyjną za I semestr. 

10.     W razie powrotu ucznia na zajęcia lekcyjne w maju lub czerwcu jako ocenę końcową wpisuje mu się ocenę klasyfikacyjną za I semestr z możliwością poprawienia jej. 

11.     Nauczyciel zobowiązany jest oceniać ucznia wyłącznie w kontekście jego osiągnięć edukacyjnych i czynionych postępów w tym zakresie oraz reprezentowanego przez niego zachowania w szkole i poza nią.

12. Uzyskiwane przez ucznia oceny osiągnięć edukacyjnych (oceny dydaktyczne) nie mogą mieć wyłącznego wpływu na ocenę jego zachowania. 

13.   Ocenianie (ocena ustna i wystawianie stopni przez nauczyciela) ma mieć charakter ciągły, powinno być równomiernie rozłożone w czasie. 

14. Nauczyciel zobowiązany jest do stosowania różnorodnych form oceniania.

ROZDZIAŁ 2

FORMY OCENIANIA, POZIOMY OSIĄGNIĘĆ I WYMAGANIA EDUKACYJNE W KLASACH I – III

Ustala się trzy rodzaje oceniania dziecka:

a)         ocenianie bieżące, podczas każdego zajęcia;
b)        ocenianie okresowe, na półrocze i koniec kolejnych lat edukacji;
c)         ocenianie końcowe, po zakończeniu I etapu edukacji podstawowej.

 Ad. a) Ocenianie bieżące jest najważniejsze w procesie edukacyjnym obejmuje nie

tylko ucznia, ale i w pewnym sensie nauczyciela. W ocenie bieżącej uczeń otrzymuje potwierdzenie tego, co poprawnie wykonał, co osiągnął, w czym jest dobry oraz wskazówki – co poprawić, co udoskonalić, nad czym jeszcze popracować; natomiast nauczyciel otrzymuje informacje o trafności i efektywności stosowanych metod, środków i organizacji, a w razie miernych wyników – sygnał, że należy je modyfikować, zmienić.

        W Szkole Podstawowej nr 7 proponuje się następującą formę oceny bieżącej.

Poziom osiągnięć

Znaczek

Ocena słowna, wymagania edukacyjne

DOSKONAŁY

 

BRAWO, WSPANIALE
 Wymagania wykraczające ( W ) obejmują treści :
·         znacznie wykraczają poza program nauczania;
·         są efektem samodzielnej pracy ucznia;
·         wynikają z indywidualnych zainteresowań;
·         zapewniają pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych.

SATYSFAKCJONUJĄCY

 

ŚWIETNIE,
BARDZO DOBRZE

 Wymagania dopełniające ( D ) obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania są to treści :

·         złożone, trudne, ważne do opanowania;
·         wymagające korzystania z dodatkowych problemów;
·         umożliwiające rozwiązywanie problemów;
·         pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym;
·         pełne opanowanie programu.

DOBRY

 

DOBRZE , ŁADNIE 

Wymagania rozszerzające ( R ) , obejmują elementy treści :

·         istotne w strukturze przedmiotu;
·         bardziej złożone , mniej przystępne aniżeli elementy treści zaliczone do wymagań podstawowych;
·         przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu i innych przedmiotów szkolnych;
·         użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności;
·         o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych;
·         wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych według wzorów (przykładów) znanych z lekcji i podręcznika.

ZADOWALAJĄCY

 

SŁABO, POSTARAJ SIĘ

Wymagania podstawowe (P) obejmują elementy treści :

·         najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu;
·         łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego;
·         o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne;
·         często powtarzające się w programie nauczania;
·         dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;
·         określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
·         głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości.

NIEZADOWALAJĄCY

 

STARAJ SIĘ, PRACUJ WIĘCEJ

 Wymagania konieczne ( K ) obejmują elementy treści nauczania :

·         niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu;
·         potrzebne w życiu;

Wskazują one braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych.

MINIMALNY

 

MUSISZ BARDZIEJ SIĘ POSTARAĆ

 Ad. b) Ocenianie okresowe ma charakter bardziej ogólny i pełnej informacji o aktywności

     dziecka, o postępach w nabywaniu poszczególnych kompetencji, o specjalnych trudnościach, o stanach wewnętrznych przeżyć dziecka i sposobach ich ujawniania. Ocena okresowa obejmuje postępy i rozwój konkretnego ucznia, przedstawia indywidualną naturę dziecka, grupując informacje o jego wewnętrznych stanach i procesach, o przejawach jego zachowania.Ocena okresowa powinna mieć charakter diagnostyczno – informacyjny i jako taka jest przydatna nauczycielowi i rodzicom, by mogli dziecko jak najlepiej wspomagać w rozwoju, z drugiej strony powinna być motywująco–afirmacyjna, zachęcająca dziecko do samorozwoju.      

Ocena opisowa powinna uwzględniać następujące sfery rozwoju ucznia :

-      poznawczą – zakres wiedzy, umiejętności, jakości zainteresowań, motywacji, zdolności;
-      intrapsychiczną – możliwości i ograniczenia, poczucie własnej wartości, odporność ;
-      interpersonalną – kontakty z kolegami, nauczycielami, pełnione role społeczne, akceptowanie i przestrzeganie zasad oraz norm życia społecznego.

 Proponujemy następujące formy oceny okresowej w klasach I – III :

- co dwumiesięczne karty obserwacji ucznia;
- ocena na półrocze, koniec kolejnych lat edukacji.

 Karta obserwacji pracy ucznia kl. I , II , III. Obejmuje ona:      rozwój poznawczy, a w nim mówienie i słuchanie, czytanie i pisanie, umiejętności matematyczne, umiejętności przyrodniczo – geograficzne i społeczne, oraz rozwój artystyczny, rozwój społeczno – emocjonalny i fizyczny, a także propozycje działań edukacyjnych podjętych w stosunku do ocenianego ucznia (załącznik nr 1).

 Ocena opisowa podsumowująca semestralne osiągnięcia uczniów w klasie I , II , III pierwszego etapu edukacji (załącznik nr 2 ).

 Ad. c) Ocenianie końcowe jest oceną podsumowującą na zakończenie I etapu edukacji podstawowej, sprawdzając poziom osiągniętych kompetencji zawartych w podstawie programowej. Dotyczy ona przede wszystkim: zasadniczych narzędzi uczenia się (czytanie, pisanie, mówienie, rachowanie, rozwiązywanie problemów); fundamentalnych treści z zakresu wiedzy o świecie, stanowiących podstawę do dalszej nauki; koniecznych zachowań w aktywnym życiu społecznym.

 ROZDZIAŁ 3

 FORMY I SKALA OCENIANIA W KLASACH IV - VI

 1.        Ocenianie bieżące (ocena cząstkowa) i klasyfikacyjne (ocena śródroczna i końcoworoczna) ustala się w stopniach według następującej skali:

nazwa stopnia

zapis cyfrowy

celujący

6

bardzo dobry

5

dobry

4

dostateczny

3

dopuszczający

2

niedostateczny

1

 2.    Ustala się wystawianie ocen cząstkowych w formie zapisu cyfrowego.

 3.    Dopuszcza się stawianie znaków „+” i „-” przy ocenach cząstkowych.

4.    Przy wystawianiu ocen klasyfikacyjnych zabrania się stosowania w dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, arkusz ocen) skrótów literowych nazw stopni (z wyjątkiem statystycznych zestawień klasyfikacyjnych).

ROZDZIAŁ 4

WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE

1.         Oceny cząstkowe i klasyfikacyjne ustala się według następujących wymagań ogólnych:

a)         Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

-       posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,

 -       biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,

-       osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym,

b)         Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

-       opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,

-       sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

c)         Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

-       opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu nauczania,

-       poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,

d)         Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

-       opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu,

-       rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności, niekiedy przy pomocy nauczyciela, 

e)         Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

-       w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,

-       rozwiązuje – często przy pomocy nauczyciela – zadania typowe o niewielkim stopniu trudności,

 f)          Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

-       nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a brak w wiadomościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,

-       nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadania o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

ROZDZIAŁ 5

FORMY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH

 Sprawdzaniu, a następnie ocenianiu podlegają:

 1.    Odpowiedzi ustne: opowiadanie, opisy, wygłaszanie tekstów z pamięci, udział w dyskusji, dialog, argumentowanie, wnioskowanie itp.

2.      Prace pisemne w klasie: 

a)    Kartkówka       -    Obejmuje treści z 3 lekcji (lub mniej). Jest równorzędna odpowiedziom ustnym. Czas trwania: 5 – 15 min. 

b)    Dyktanda         -    Pisanie ze słuchu, z pamięci, uzupełnianie luk w tekście itp.

                                   Muszą być poprzedzone ćwiczeniami mającymi na celu powtórzenie zasad pisowni. Czas trwania: do 45 min. 

c)    Sprawdzian       -    Obejmuje treści maksymalnie z 5 ostatnich lekcji. Zapowiedziany i potwierdzony wpisem do dziennika na tydzień przed. Czas trwania: do 45 min. 

d)    Testy               -    Mogą być różnego typu: otwarty, wyboru, zamknięty, problemowy, zadaniowy itp.; według specyfiki przedmiotu. Zapowiedziany i potwierdzony wpisem do dziennika na 1 tydzień przed. Czas trwania: do 45 min.    

e)    Praca klasowa -    Obejmuje treści min. z 2 działów; Musi być poprzedzona lekcją utrwalającą materiał. Zapowiedziana i potwierdzona wpisem do dziennika na 1 tydzień przed. Czas trwania: 1 – 2 godz. lekcyjne.

 3.      Prace domowe: 

a)         Notatki.
b)         Własna twórczość – wytwory literacki, plastyczne i inne.
c)         Referat – dłuższa forma wypowiedzi pisemnej. Czas wykonania do 2 miesięcy.
d)         Wypracowanie literackie.

 4.        Aktywność lekcji:  

a)         Notatki.
b)         Praca w grupie (organizacja pracy w grupie, komunikacja w grupie, zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy itp.).
c)         Odgrywanie ról – drama.
d)         Inne formy – zaproponowane przez nauczyciela lub uczniów.

ROZDZIAŁ 6

CZĘSTOTLIWOŚĆ OCENIANIA

1.         Ustala się maksymalną liczbę sprawdzianów, prac klasowych i testów w semestrze z danego przedmiotu.

tygodniowy wymiar

godzinowy danego

danego przedmiotu

liczba

sprawdzianów,

testów

liczba prac klasowych

liczba

kartkówek

1

2 – 3

1 – 2

dowolna

2

2 – 3

2 – 3

dowolna

3 –5

3 – 4

2 – 3

dowolna

6

3 – 4

2 – 3

dowolna

 2.         Ustala się następujące limity sprawdzianów, prac klasowych i testów:

-            w tygodniu                 - 3
-            w ciągu dnia              - 1

 3.         Oceny za sprawdziany, prace klasowe, testy notuje się w dzienniku lekcyjnym kolorem czerwonym. Ponadto kolorem tym nauczyciel zapisuje w dzienniku treść planowanej pracy pisemnej. 

4.         Na ocenę klasyfikacyjną (śródroczną i końcoworoczną) muszą składać się co najmniej 4 oceny cząstkowe. 

ROZDZIAŁ 7

TERMINY ODDAWANIA SPRAWDZONYCH PRAC PISEMNYCH

1.         Zobowiązuje się nauczycieli do oddania uczniom:

-            kartkówek:                           w terminie do 1 tygodnia od daty kartkówki, 

-            prac pisemnych (sprawdziany, prace klasowe, dyktanda, testy):        

                                                                       w terminie do 2 tygodni od daty pracy, 

2.       W razie nieobecności nauczyciela powyższe terminy ulegają przesunięciu o 1 tydzień od daty powrotu nauczyciela do pracy.

ROZDZIAŁ 8

WARUNKI   POPRAWIANIA   OCEN NIESATYSFAKCJONUJĄCYCH UCZNIA

1.         Oceną niesatysfakcjonującą ucznia może być ocena niedostateczna, dopuszczająca, a nawet dostateczna lub dobra. 

2.    Uczeń ma prawo poprawienia oceny nie satysfakcjonującej go, zarówno cząstkowej

       (za sprawdziany, prace klasowe, testy), jak i klasyfikacyjnej (śródrocznej i końcoworocznej). 

3.    Nauczyciel ma obowiązek umożliwienia uczniowi poprawienia cząstkowej oceny niesatyfakcjonującej poprzez ponowne wyznaczenie zakresu treści do nauczenia, formy sprawdzenia tychże treści w terminie 1 – 2 tygodnia od otrzymania tejże oceny. 

4.    Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ma obowiązek umożliwienia uczniowi poprawienia grożącej mu niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej poprzez wyznaczenie zakresu treści do nauczenia i formy sprawdzenia tychże treści w terminie do 3 tygodni (rozdz. 14, pkt. 4) od dnia poinformowania go o tejże ocenie.

       W przypadku zaś pozostałych ocen niesatysfakcjonujących (rozdz. 8, pkt. 1) w terminie do

       1 tygodnia (rozdz.14, pkt. 3) od dnia poinformowania go tejże ocenie. 

5.    W przypadku niestawienia się ucznia w wyznaczonym przez nauczyciela czasie lub zaprezentowania wiedzy niewystarczającej na ocenę wyższą (cząstkową lub klasyfikacyjną) nauczyciel wystawia uczniowi ocenę niesatysfakcjonującą, już posiadaną. 

6.    Ustalona przez nauczyciela niesatysfakcjonująca ocena klasyfikacyjna śródroczna jest ostateczna, zaś niedostateczna klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego (rozdz. 17).

ROZDZIAŁ 9

 UMOWA   W SPRAWIE NIEPRZYGOTOWYWANIA SIĘ UCZNIÓW DO ZAJĘĆ LEKCYJNYCH

1.         Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych w następujących przypadkach:

a)         Z powodu choroby trwającej dłużej niż 5 dni roboczych (na uzupełnienie wiadomości uczeń ma 5 dni).
b)         Przez 5 kolejnych dni po powrocie z sanatorium lub uzdrowiska.
c)         Wskutek wypadków losowych.
d)         W związku z trudną sytuacją materialną (we wrześniu, brak podręczników).
e)         3 razy w semestrze bez podania przyczyny. 

2.         W przypadku zajęć z wychowania fizycznego mają zastosowanie przepisy zawarte w rozdz. 9, pkt. 1 c, d, e. Nieprzygotowanie do zajęć należy rozumieć jako brak wymaganego stroju.  

3.        W przypadku zajęć z plastyki i techniki mają zastosowanie przepisy zawarte w rozdz. 9, pkt. 1 c, d, e. Nieprzygotowanie do zajęć należy rozumieć jako brak wymaganych przyborów i materiałów. 

4.         Na prośbę uczniów nauczyciel może zmienić termin pracy pisemnej.
Jednakże konsekwencje w postaci zwiększenia liczby prac pisemnych w tygodniach następnych ponoszą uczniowie (rozdz. 6, pkt. 2 nie obowiązuje).

ROZDZIAŁ 10

FORMY POMOCY W ZAKRESIE WYRÓWNYWANIA NIEDOBORÓW

ROZWOJOWYCH I REEDUKACJI

1.         Na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej i innych poradni specjalistycznych, własnych obserwacji szkoła (wychowawca, pedagog szkolny) jest zobowiązana w miarę posiadanych możliwości zapewnić uczniowi następujące formy pomocy w zakresie wyrównywania braków: 

a.       uczniowie klas I – III:

-            zajęcia reedukacyjno – kompensacyjne,
-            zajęcia logoterapeutyczne,
-            zajęcia socjoterapeutyczne,
-            zajęcia wyrównawcze,
-            gimnastyka korekcyjna,
-            zajęcia świetlicowe (pomoc w odrabianiu lekcji), 

b.      uczniowie klas IV – VI:

-            zajecia socjoterapeutyczne,
-            zajęcia wyrównawcze,
-            dodatkowe ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela przedmiotu,

ROZDZIAŁ 11

 SPOSOBY I TECHNIKI GROMADZENIA INFORMACJI O UCZNIU

1.         Na nauczycielach ciąży obowiązek systematycznego gromadzenia informacji o uczniach. Informacje te zamieszczane są w:

a)         Dziennikach lekcyjnych.
b)         Arkuszach ocen.
c)         W teczkach osiągnięć uczniów (teczki, segregatory prac indywidualnych.
d)         Zeszytach uwag (gdy zaistnieje taka potrzeba).

ROZDZIAŁ 12

 SYSTEM NAGRÓD I KAR

  1. Uczeń jest nagradzany za: 

-          rzetelną naukę i pracę,
-          wzorową postawę,
-          wybitne osiągnięcia,

2.       Rodzaje nagród: 

a)         Pochwała nauczyciela lub wychowawcy wobec klasy.
b)        Pochwała dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej (np. na apelu, imprezie okolicznościowej).
c)         List Pochwalny dla Rodziców za szczególnie życzliwa postawę wobec szkoły.
d)        Wpis do Złotej Księgi i List Gratulacyjny dla rodziców absolwentów przyznany za ich wysokie osiągnięcia edukacyjne (średnia ocen 5,0 i wyżej) i wzorowe zachowanie.
e)        Nagroda rzeczowa dla uczniów klas IV –VI na koniec roku szkolnego lub w czasie nauki wręczona na apelu za wysokie osiągnięcia edukacyjne (średnia ocen 4,76 i wyżej) i co najmniej dobre zachowanie oraz za szczególne osiągnięcia na rzecz szkoły (np. wysokie lokaty w konkursach, olimpiadach, igrzyskach sportowych i innych).
f)          Wpis do kroniki szkoły za szczególne osiągnięcia artystyczne, sportowe i inne.
g)        Dyplom – Wyróżnienie (średnia ocen 5,0 i wyżej i wzorowe zachowanie)

 3. Uczeń może zostać ukarany za: 

-          bardzo słabe wyniki w nauce, wynikające z lekceważącego stosunku do nauki i obowiązków szkolnych,
-          nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach lekcyjnych powyżej 30 godzin lekcyjnych w ciagu jednego semestru,
-          niszczenie mienia szkolnego,
-          niewłaściwe zachowanie wobec nauczycieli, pracowników szkoły i uczniów,
-          posiadanie i używanie środków uzależniającyc

 4.   Rodzaje kar: 

a)    Ustne upomnienie ucznia przez nauczyciela wobec klasy.
b)   Upomnienie ucznia przez nauczyciela wobec klasy z adnotacją w zeszycie uwag.
c)    Upomnienie ucznia wobec całej społeczności szkolnej przez dyrektora szkoły.
d)    Nagana udzielona przez dyrektora wobec społeczności szkolnej z jednoczesnym powiadomieniem rodziców w formie pisemnej.
e)    Zawieszenie ucznia w prawach do udziału w imprezach szkolnych i pozaszkolnych.
f)     Pozbawienie prawa ucznia do reprezentowania szkoły na zewnątrz.
g)    Przeniesienie do klasy równoległej na podstawie wniosku wychowawcy, po zaopiniowaniu przez szkolną Komisję Opiekuńczo – Wychowawczą.
h)    Przeniesienie ucznia do innej szkoły na wniosek dyrektora szkoły przez Kuratora Oświaty. 

5.         Kary, o których mowa w rozdz. 12. w pkt. 2 d, g, h odnotowane zostają w dziennikach lekcyjnych i arkuszach ocen. 

6.         Wychowawca klasy zobowiązany jest do pisemnego poinformowania rodziców o powodzie i rodzaju nagrody i kary przyznanych uczniowi.

7.    Wykonanie kary może być zawieszone przy deklaracji poprawy zachowania (nie dłużej niż na trzy miesiące). Warunkiem zawieszenie jest uzyskanie przez ucznia poręczeniaSamorządu Klasowego lub Uczniowskiego. 

8.       Uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołania się od zastosowania kary w ciągu 7 dni do dyrektora szkoły.

9.    Decyzja dyrektora szkoły w sprawie wymierzenia uczniowi kary jest ostateczna.

ROZDZIAŁ 13

 SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH ICH DZIECI

1.         Wychowawcy klas zobowiązani są do powiadamiania rodziców o osiągnięciach ich dzieci w następujących formach:

a)         Zebrania z rodzicami (przynajmniej co 3 miesiące).

b)         Konsultacje indywidualne z nauczycielami (inicjowane zarówno przez rodzica, jak i nauczyciela) w czasie przerw międzylekcyjnych, dnia dyżuru nauczycielskiego i w czasie ogólnych zebrań szkolnych).

c)         Pisemne informowanie rodziców (lub prawnych opiekunów) o przewidywanych niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych i nieodpowiedniej ocenie zachowania ucznia z miesięcznym wyprzedzeniem.

d)         Informacja telefoniczna – rozmowa z rodzicem. 

2.         Sposoby powiadamiania rodziców o osiągnięciach ich dzieci powinny być odnotowywane przez wychowawców w dziennikach lekcyjnych.

ROZDZIAŁ 14

 TRYB KLASYFIKACJI

1.         Przez klasyfikowanie uczniów należy rozumieć:

-            podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego,
-            ustaleniu ocen klasyfikacyjnych
-            ustaleniu oceny zachowania (część III regulaminu), 

2.         Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwukrotnie w ciągu roku szkolnego w następujących terminach (patrz pkt. 3):

-          w ciągu miesiąca do 2. dnia poprzedzającego posiedzenie rady klasyfikacyjnej             w I semestrze,
-          w ciągu miesiąca do 2. dnia poprzedzającego posiedzenie rady klasyfikacyjnej w II semestrze (zgodnie z terminami jak w pkt. 3), 

3.         Na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców lub prawnych opiekunów (na ich prośbę) o przewidywanych przez nich stopniach klasyfikacyjnych.

W przypadkach nieobecności nauczyciela (choroba) wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach klasyfikacyjnych.    

4.    Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, wychowawcy klas zobowiązani są w formie pisemnej poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanym dla niego klasyfikacyjnym stopniu niedostatecznym.

ROZDZIAŁ 15

WARUNKI PROMOCJI

1.         Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. 

2.         Ucznia klasy I – III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inna poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami). 

3.         Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem rozdz. 17, pkt. 9 i 10.  

4.         Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w rozdz. 15, pkt.3 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.

ROZDZIAŁ 16

 EGZAMINY KLASYFIKACYJNE

1.         Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych (przedmiotów lekcyjnych), jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej (semestralnej i rocznej) z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 

2.        Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.  

3.        Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.  

4.        Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.  

5.         Uczeń ma prawo wyboru zestawu zagadnień z danego przedmiotu na następujące oceny klasyfikacyjne: 

-          dobra
-          dostateczna
-          dopuszczająca 

6.         Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), nie później niż w 2. tygodniu po feriach zimowych, i nie później niż w ostatnim tygodniu zajęć szkolnych. 

7.         Przy pierwszym niestawieniu się ucznia bez usprawiedliwienia w uzgodnionym terminie na egzaminie klasyfikacyjnym wyznacza mu się termin kolejny.

       Kolejny egzamin powinien odbyć się nie później niż do 31 maja w przypadku klasyfikacji za semestr I i nie później niż do przedostatniego tygodnia zajęć szkolnych w przypadku klasyfikacji za semestr II.

8.         Uczeń, który w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego otrzymał ocenę niedostateczną ma prawo przystąpienia do egzaminu poprawkowego.

9.    Uczeń, który nie stawił się bez usprawiedliwienia w uzgodnionych terminach na  egzaminach klasyfikacyjnych nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.

10. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:  

a)         Przewodniczący komisji (dyrektor szkoły lub inny nauczyciel zajmujący kierownicze stanowisko),
b)         Nauczyciel prowadzący dane zajęcia lekcyjne – jako egzaminujący,
c)         Nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia lekcyjne – jako członek komisji.  
d)         Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: 

-          skład komisji,
-          termin egzaminu,
-
          zestaw pytań egzaminacyjnych,
-          ustaloną przez komisję ocenę, 

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Powyższy protokół powinien zostać załączony do arkusza ocen ucznia. 

ROZDZIAŁ 17

EGZAMINY POPRAWKOWE

1.         Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku całorocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych lub otrzymania oceny niedostatecznej z jednych zajęć edukacyjnych na egzaminie klasyfikacyjnym może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.  

2.         Decyzję o dopuszczeniu ucznia do egzaminu poprawkowego podejmuje dyrektor szkoły po uprzednim złożeniu przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) pisemnej prośby o tenże egzamin z zastrzeżeniem ust. 1.  

3.         Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. 

4.         Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. 

5.         Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

       W skład komisji wchodzą:  

a)         dyrektor szkoły lub inny nauczyciel zajmujący kierownicze stanowisko jako przewodniczący,
b)         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
c)         nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia lekcyjne – jako członek komisji.  

6.         Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt. b może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takich przypadkach dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminująca innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.  

7.         Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:  

-            skład komisji,
-            termin egzaminu,
-            pytania egzaminacyjne,
-            wynik egzaminu,
-            ocena ustalona przez komisję.

       Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Powyższy protokół powinien zostać załączony do arkusza ocen ucznia. 

8.         Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły. 

9.         Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem rozdz. 17, pkt. 10. 

10.     Uwzględniając możliwości intelektualne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu edukacji w szkole podstawowej promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.

ROZDZIAŁ 18

SPRAWDZIAN KOMPETENCJI UCZNIA KLASY VI

1.         Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, przystąpił do sprawdzianu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.

2.    Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.

3.    Komisja okręgowa opracowuje informator zawierający szczegółowy opis wymagań, kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu. Informator publikuje się co najmniej na dwa lata przed terminem sprawdzianu. Informator oznaczony jest nazwą i numerem nadanym przez komisję okręgową.

4.    Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie określonym przez komisję okręgową.

       Sprawdzian organizuje zespół egzaminacyjny powołany przez dyrektora komisji okręgowej. Komisja okręgowa przygotowuje arkusze do sprawdzianu.

5.    Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami maja prawo przystąpić do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.

       Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora komisji okręgowej.

       Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu w dodatkowym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w kolejnym terminie wyznaczonym przez dyrektora komisji okręgowej.

       Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 31 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.  

2.         Wyniki sprawdzianu ustala powołany przez dyrektora komisji okręgowej zespół egzaminatorów wpisany do ewidencji. Wynik sprawdzianu ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny. 

3.         Wyniki sprawdzianu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły i nie wpływają na ukończenie szkoły. Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach komisja okręgowa przesyła do szkoły w terminie do dnia 10 czerwca każdego roku, a w przypadku, o którym mowa w pkt. 15 - do dnia 31 sierpnia danego roku. 

4.         Protokoły przebiegu sprawdzianu oraz pozostałą dokumentację przechowuje się według zasad określonych odrębnymi przepisami.  

5.         Komisja okręgowa zapewnia prawidłowe warunki i nadzoruje przebieg sprawdzianu.

Uczeń może w terminie dwóch dni od daty sprawdzianu zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu zostały naruszone przepisy jego przeprowadzenia. Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenie w terminie siedmiu dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji jest ostateczne.  

6.         Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej przeprowadza się począwszy od 2002 roku.

CZĘŚĆ III

OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIA.

ROZDZIAŁ 1

 SKALA OCEN ZACHOWANIA

1.         Uczniowie klasy I, II, III na półrocze otrzymują ocenę opisową zachowania. Uczniowie klasy I, II otrzymują na koniec roku ocenę opisową, a w klasie III ocenę słowną i opisową.

       W klasach I-VI obowiązuje czterostopniowa skala oceny zachowania ucznia. 

       Zachowanie:         wzorowe
                                   dobre                                                
                                   poprawne                                          
                                   nieodpowiednie                                

ROZDZIAŁ 2

 ASPEKTY OCENY ZACHOWANIA

       

1.    Oceny zachowania ucznia dokonuje się w trzech aspektach:

-    postawa względem instytucji, 
-    postawa względem innych ludzi,
-        postawa względem siebie, 

       Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który: 

·            w zakresie postawy względem instytucji 

           wykazuje własną inicjatywę w organizowaniu działań przynoszących pożytek jego klasie lub całej szkole,
           jest w szczególny sposób zaangażowany w realizację obowiązków szkolnych,
           w swoich działaniach wykracza poza wymagania stawiane nauczycieli, „żyje szkołą”,
           bezwzględnie przestrzega obowiązujących przepisów szkolnych,            

·            w zakresie postawy względem innych ludzi 

           jest zawsze chętny do współpracy w realizacji inicjatyw innych uczniów i nauczycieli,
           jest nienagannie grzeczny wobec innych uczniów, nauczycieli, pozostałych pracowników szkoły,
           samorzutnie organizuje pomoc dla innych,
           bezwzględnie przestrzega norm współżycia społecznego,
           jest prawdomówny,  

·            w zakresie postawy względem siebie 

           osiąga wyniki w nauce na miarę własnych możliwości intelektualnych,
           dba o własny rozwój osobowościowy,
           posiada umiejętności obrony w akceptowany społecznie sposób własnych praw,
           przejawia dbałość o higienę osobistą i zdrowie,
           jest obowiązkowy, prawdomówny, odważny, pilny, uczciwy.

       Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: 

·            w zakresie postawy względem instytucji 

           aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i klasy,
           wywiązuje się z zadań związanych z nauką wszystkich przedmiotów,
           starannie i solidnie wykonuje polecenia nauczyciela,            

·            w zakresie postawy względem innych ludzi 

           zawsze stosuje w rozmowie wymagane zwroty grzecznościowe,
           pomaga innym,
           jest prawdomówny, uczciwy,            

·            w zakresie postawy względem siebie 

           najczęściej osiąga wyniki w nauce na miarę własnych możliwości intelektualnych,
           dba o własny rozwój osobowościowy,
           prawie zawsze broni własnych praw w akceptowany społecznie sposób,
           najczęściej jest obowiązkowy, prawdomówny, pilny, uczciwy.

       Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który: 

·            w zakresie postawy względem instytucji 

           niechętnie, biernie, nie zawsze angażuje się w działania prowadzone na terenie klasy i szkoły, nie wykazuje własnej inicjatywy w tym względzie,
           zdarzają mu się drobne uchybienia, niedociągnięcia w przestrzeganiu obowiązujących przepisów szkolnych, nie wynikające jednakże z jego złej woli,
           opuścił do 15 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, 

·            w zakresie postawy względem innych ludzi 

           w relacjach z ludźmi zdarzają się drobne uchybienia, które jednak nie mają charakteru stałego,
           niechętnie, rzadko służy pomocą innym,
           w przestrzeganiu norm współżycia społecznego zdarzają mu się drobne uchybienia, które jednak nie mają charakteru stałego,

·            w zakresie postawy względem siebie 

           osiąga wyniki w nauce dosyć często poniżej swych możliwości intelektualnych,
           zdarza mu się być nieobowiązkowym, mało pilnym nieuczciwym, niekonsekwentnym, nieprawdomównym,
           zdarza mu się bronić własnych praw w sposób społecznie nieakceptowany, 

       Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który: 

·            w zakresie postawy względem instytucji 

           świadomie podejmuje działania przynoszące szkodę innym dzieciom, klasie, szkole,
           nie realizuje obowiązków szkolnych (np. wagaruje, nie przygotowuje się do zajęć szkolnych),
           nie przestrzega obowiązujących przepisów szkolnych, świadomie je łamie,
           nie szanuje mienia szkolnego, świadomie je niszczy,
           opuścił powyżej 15 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, 

·            w zakresie postawy względem innych ludzi 

           prezentuje niektóre z następujących zachowań:

·  agresja słowna, fizyczna,
·  notorycznie kłamie,
·  brak poszanowania cudzego mienia (niszczy je),

·  złodziejstwo,

·  używanie tytoniu, alkoholu, narkotyków,      

Okolicznością obciążającą w przypadku występowania powyższych zachowań jest manifestowany brak poczucia winy i skruchy,

           wobec innych uczniów, nauczycieli, pozostałych pracowników szkoły jest niegrzeczny (nadmierny tupet, bezczelność, brak szacunku),
           nie korzysta, odrzuca pomoc oferowaną przez innych,
           nie przestrzega norm współżycia społecznego,
           inicjuje konflikty z innymi, nie zabiega o poprawienie relacji z innymi,

·           w zakresie postawy względem siebie 

           nie zabiega o osiąganie pozytywnych wyników w nauce,
           nie dba o własny rozwój osobowościowy,
           własnych praw broni w sposób nieakceptowany społecznie,
           nie przejawia dbałości o higienę osobistą i zdrowie,
           jest nieobowiązkowy, kłamie, nieuczciwy, niekonsekwentny.

1ROZDZIAŁ 3

 
ZASADY OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA 

1.        Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy biorąc pod uwagę: 

           opinię innych uczniów w klasie,
           opinie otrzymane od innych nauczycieli,
           samoocenę ucznia,
           obserwacje własne,

Ustalenie oceny zachowania jest czynnością jawną, tzn. odbywa się wobec całej klasy.  

2.    Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:

a)         oceny z zajęć edukacyjnych,
b)         promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, 

3.         Oceny dydaktyczne nie mogą mieć wpływu na wysokość oceny zachowania ucznia. 

4.         Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna. 

5.         W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowawca ma wyłączne prawo do wnioskowania o zmianę wcześniej zatwierdzonej oceny zachowania ucznia, jeżeli od dnia posiedzenia klasyfikacyjnego do dnia kończącego rok szkolny zaistnieje przyczyna uprawniająca go do wnioskowania o obniżenie jej (rażące łamanie regulaminu szkolnego). Patrz rozdz.3, pkt. 6 i 7. 

6.         Wniosek o obniżenie zatwierdzonej wcześniej oceny zachowania ucznia przyjmuje i zatwierdza rada pedagogiczna na posiedzeniu nadzwyczajnym. 

7.         Wychowawca jest zobowiązany poinformować w formie ustnej lub pisemnej (list polecony) ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o fakcie i przyczynie zmiany oceny zachowania w terminie 2 dni od dnia posiedzenia nadzwyczajnego. 

8.         Uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) przysługuje prawo odwołania się od oceny ustalonej przez wychowawcę klasy, jeżeli nie został zachowany w pełni tryb oceniania. Odwołanie składa się w formie pisemnej w terminie 3 dni od daty ustalenia oceny na ręce dyrektora szkoły. Odwołanie rozpatruje i ustala ostateczną ocenę rada pedagogiczna na posiedzeniu zatwierdzającym wyniki klasyfikacji. 

ROZDZIAŁ 4 

TRYB OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA

1.         Ocenę zachowania ucznia dokonuje się dwa razy w roku:

przed zakończeniem semestru oraz przed zakończeniem roku szkolnego.  

2.        Wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować o propozycjach ocen zachowania uczniów, jego rodziców lub prawnych opiekunów (na ich prośbę) nie później niż 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.  

3.         Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest w formie pisemnej poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej dla ucznia nieodpowiedniej ocenie zachowania.

CZĘŚĆ IV

 
EWALUACJA WEWNĄTRZSZKOLNEGO  
SYSTEMU OCENIANIA

ROZDZIAŁ 1

1.         W procesie ewaluacji Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania udział biorą: 

a)         Uczniowie (przez wypełnianie ankiet, podczas dyskusji na naradach klasowych, na zebraniach Samorządu Uczniowskiego, podczas swobodnych rozmów z nauczycielami),

b)        Rodzice (w czasie zebrań rodzicielskich, przez wypełnianie ankiet, przez dyskusje z nauczycielami),

c)         Nauczyciele (podczas rad pedagogicznych, dyskusji, zebrań zespołów samokształceniowych, posiedzeń Komisji Opiekuńczo – Wychowawczej) 

2.        Po każdym skończonym roku szkolnym Wewnątrzszkolny System Oceniania poddawany jest weryfikacji. 

3.        Rada pedagogiczna zobowiązana jest do przeanalizowania wniosków i zatwierdzenia zmian. 

PRZEPISY KOŃCOWE 

1.         Ustalenia szczegółowe dotyczące przedmiotów nauczania zostały opracowane przez nauczycieli w Przedmiotowych Systemach Oceniania. 

2.         W przypadkach nieobjętych Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania decyzje podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z rada pedagogiczną.